fbpx
0
KosmetykiZdrowie

Twoja tarcza – układ immunologiczny

Autor: 15 kwietnia 2020 No Comments

Dbanie o siebie w czasie kwarantanny powinno być Twoim priorytetem, zacznij już dziś, bo za rok będziesz żałować, że wciąż jesteś w tym samym miejscu.

Wzmacnianie zdrowia ważne jest w każdym wieku i w każdym czasie. Nie tylko teraz, gdy jesteśmy do tego przymuszeni, ale zawsze. I tu nie ma wymówek, bo wszystkie z nich działają przeciwko nam. 

Dbamy o siebie, aby czuć się dobrze, aby być radosnym, aby nasza skóra wyglądała promiennie i nie była wysuszona. Nasze ciało to jedność i musimy na nie spojrzeć holistycznie. Nie możemy oddzielać odżywiania od innych dobrych praktyk, a wręcz przeciwnie, wszystkie nasze dobre praktyki powinniśmy skumulować, szczególnie teraz.

Jednak nie musimy wprowadzać zmian wszystkich na raz, możemy zacząć małymi krokami, bo to właśnie one doprowadzą nas tam, dokąd chcemy dojść.

Jestem psychodietetykiem, dlatego, że uważam, że w naszej zmianie, w tym co robimy na co dzień dla siebie bardzo duże znaczenie ma to w jaki sposób postrzegamy siebie, czy siebie kochamy i czy chcemy o siebie zadbać.

Jeśli już dziś, w tym szczególnym dla nas wszystkich czasie, chcesz zrobić dla siebie coś dobrego to możesz zacząć od kilu ważnych kroków:

– pij więcej wody – nasze ciało składa się z niej prawie w 80% – każdy nasz organ potrzebuje jej do prawidłowego, dobrego funkcjonowania. Twoja skóra potrzebuje jej każdego dnia. Zaczynaj dzień od szklanki ciepłej wody z cytryną,  a potem, w ciągu dnia wypijaj 30ml na każdy kilogram ciała. Nie pij wody z plastikowych butelek. Pilnuj, aby wodę wypijać pomiędzy posiłkami, a nie w trakcie (popijając posiłki rozrzedzasz enzymy trawienne).

– zawsze jedz pożywny pierwszy posiłek (możesz zaczynać od owoców, owsianki lub zupy – wszystko zależy od tego jak mocny jest Twój układ trawienny). Rano Twoje trawienie jest najsilniejsze, dlatego możesz pozwolić sobie na większe porcje (ale bez przesady) niż wieczorem. Dobre, zdrowe śniadanie, to dobrze zaczęty dzień i energia do działania!

– jedz 3 lub 4 posiłki dziennie, a pomiędzy nimi nie podjadaj – to bardzo ważne – Twój organizm musi mieć czas na to, aby strawić to co zjadłaś.

– wprowadź do swojej diety dużo warzyw i owoców  – gotuj zupy, dania jednogarnkowe, wypiekaj pasztety, rób zielone koktajle, owocowe smoothie, kolorowe sałatki – jeśli szukasz inspiracji do gotowania to zapraszam Cię na mój blog – umieszczam receptury wspierające zdrowie (www.przyzielonymstole.pl)

– staraj się, aby w Twojej kuchni dania były kolorowe – wykorzystuj nowe produkty, szczególnie zwróć uwagę na warzywa których jeszcze nigdy nie próbowałaś.

– jedz orzechy – zadbaj o to, aby przed zjedzeniem najpierw namoczyć je na noc w letniej wodzie z odrobiną soku z cytryny co sprawi, że będą lżej strawne

– wprowadź do diety więcej białka pochodzącego z roślin: z ciecierzycy, soczewicy, fasolek – namaczaj je na noc, płucz dobrze i gotuj z dodatkiem liści laurowych, ziela angielskiego, kminku,  glonu kombu – po to, aby były lżej strawne. Strączki najlepiej jest łączyć z węglowodanami złożonymi, dlatego potrawkę z soczewicy podawaj z ryżem basmati, a hummus z kaszą jaglaną.

– ogranicz w swojej diecie spożywanie kupnych wędlin, kiełbas, konserw mięsnych i pasztetów. Jeśli lubisz mięso i chcesz, aby było w Twojej diecie, to pamiętaj aby jeść je dwa, trzy razy w tygodniu. Kupuj ze sprawdzonych źródeł, bez sterydów i antybiotyków, a wędliny najlepiej rób domowe.

– zadbaj o zdrowe tłuszcze w diecie: oliwę z oliwek, masło klarowane, olej lniany tłoczony na zimno, awokado

– jedz różnorodnie, nie trzymaj się naszego ulubionego zestawu obiadowego: ziemniaki, kotlet i surówka – bądź kreatywna w kuchni, szukaj nowych smaków, warzyw i owoców, których jeszcze nie jadłaś, wykorzystuj ogrom książek i blogów kulinarnych do tego, aby wspierać zdrowie swoje i swojej rodziny

– pożegnaj się z białym cukrem – to fałszywy przyjaciel, choć bardzo lubimy się do niego przytulać i  złodziej. Nic dobrego nie wnosi do naszego życia, a bardzo dużo z niego zabiera:

  • prowadzi do wysuszenia skóry i powstawania cellulitu
  • jest odpowiedzialny za próchnicę zębów
  • jego nadmierna ilość w diecie prowadzi do otyłości, isulinooporności i cukrzycy, Alzhaimera, zaćmy i innych chorób łącznie z nowotworami
  • zakwasza organizm
  • dowiedziono, że cukier w organizmie ma silny związek z rakiem piersi, jajników, trzustki i okrężnicy
  • podliczono, że cukier jest odpowiedzialny za powstawanie i rozwój 50 różnych schorzeń ( w tym także schorzeń reumatoidalnych – zwyrodnienia kręgosłupa, krążków międzykręgowych, reumatyzmu)
  • mocno osłabia układ odpornościowy (duże dawki cukru upijają nasze fagocyty. Udowodniono, że pijane cukrem fagocyty (białe ciałka krwi) mogą zabić tylko 1 bakterię a trzeźwe, aż 14). Gdy czujecie, że zbliża się do was jakaś infekcja to odstawcie cały cukier i wprowadźcie dużo naturalnej witaminy C – jej zwalczenie będzie dużo łatwiejsze.
  • cukier w nadmiarze prowadzi do agresji, do zmiany zachowania (możemy zaobserwować to przyglądając się zachowaniu dzieci po zjedzeniu np.: paczki żelków).

– pij napary ziołowe: z czystka, pokrzywy, nagietka, kardamonu, imbiru, lukrecji

– wprowadź zioła takie jak ostropest plamisty, które zadbają o oczyszczanie Twojej wątroby

– zadbaj o dobre suplementy: naturalną witaminę C, kwasy Omega 3, cynk, witaminę D +K2mk7

Ale najważniejsze jest to, abyś zadbała o pozytywne myślenie bo bez niego, żadna dieta, ani żadne suplementy nie będą działały.


Edyta Skorupska, psychodietetyk