fbpx
0
KosmetykiZdrowie

Słodka miłość = gorzkie konsekwencje

Autor: 2 czerwca 2020 No Comments

Większość z nas oczekuje, że kiedy skończymy okres dojrzewania, skończy się też część problemów skórnych. Ale czy my dojrzałyśmy na tyle, by zrezygnować z dziecięcej miłości do cukru?

Najczęstszą motywacją do codziennego ograniczania ilości cukru w ​​diecie jest jego wpływ na talię. Ale to nie jedyne konsekwencje wynikające z jego spożycia.

Dlaczego cukier jest szkodliwy dla skóry?

Kiedy spożywamy zbyt dużo rafinowanego cukru (znajdującego się w słodyczach, napojach gazowanych, pieczywie i wielu paczkowanych produktach spożywczych), gwałtownie wzrasta poziomu insuliny w naszym organiźmie. Taki skok inicjuje stan zapalny, który z kolei powoduje przewlekłe problemy żołądkowe, problemy ze stawami, a przede wszystkim problemy skórne!

Dlaczego nasz słodki ząb sprawia, że ​​wyglądamy na starszych?

Dieta bogata w cukierki to bezapelacyjny efekt glikacji. Kiedy w organizmie występuje nadmiar cukru, jego cząsteczki mogą łączyć się z cząsteczkami białka i uniemożlwiać prawidłowe funkcjonowanie komórek. Następnie przekształcają się w zaawansowane produkty końcowe glikacji (Advanced Glycation Endproducts, w skrócie AGE). AGE mogą przyczyniać się do uszkodzenia kolagenu i elastyny, powodując zmarszczki, stany zapalne i choroby skóry. Oprócz zwiększania efektów starzenia, glikacja może zatem również zaostrzać trądzik pospolity i trądzik różowaty. 

Proces glikacji powoduje, że układ odpornościowy pracuje jeszcze długo po zjedzeniu czegoś słodkiego, aby przywrócić równowagę organizmu.

Zasadniczo cukier = glikacja, a glikacja = starzenie się skóry.

Długotrwałe skutki glikacji mogą być brutalne. AGE czyni skórę bardziej podatną na uszkodzenia słoneczne i stresory środowiskowe, takie jak zanieczyszczenie i dym papierosowy. A to już skórna katastrofa 😉

Cukier wywołuje zaostrzenie alergii i wyprysków. Stymulując stany zapalne, zatrzymuje białe krwinki sprawiając, że organizm jest bardziej wrażliwy nawet na łagodne alergeny. Wzrost stanu zapalnego powoduje również wytwarzanie hormonu stresu – kortyzolu.

Czy nie jest za późno na naprawę?

Zawsze jest dobry moment na zmianę nawyków żywieniowych na zdrowe. Pamiętajmy, że wybór diety to zmiana stylu życia. Wykluczenie produktów o wysokim obciążeniu glikemicznym, które są bogate w cukier i rafinowane węglowodany to jedyny i skuteczny sposób na odwrócenie skutków glikacji. 

Czytajmy składy i starajmy się trzymać z dala od syropu kukurydzianego o wysokiej zawartości fruktozy, ponieważ badania wykazały, że ów słodzik znacznie zwiększa szybkość glikacji – znajduje się w gazowanych napojach i wielu przetworzonych słodyczach.

Cukier wywołuje chwilowy uśmiech i krótką poprawę nastroju, ale jego długotrwałe skutki są opłakane. Uśmiech szybko może zamienić się we wstydliwą próchnicę, a chwilowy dobry nastrój w wyrzuty sumienia i tygodnie walki z niedoskonałościami skóry. Nie wspominając o ryzyku cukrzycy czy innych groźnych chorób. 

Drogie Panie, choć niewątpliwie słodki, czy on naprawdę jest tego warty? 🙂

Anna Boroń, kosmetolog